Diensten

 

Audionabewerking TV

Sinds 1999 mix ik TV programma’s voor de publieke en commerci¨ele omroepen. Ik heb voor vrijwel alle omroepen gewerkt. Een paar voorbeelden van TV programma’s die ik heb gemixt: Rail Away (EO), Celebrity Apprentice (Videoland), Ik mis je (EO), Checkpoint Basecamp (EO), Dutch Wheels (Amazon Prime), Model in 1 dag (Net5), RTL Motorsport (RTL), De Nalatenschap (MAX), Tequila (BNN), Over mijn lijk (BNN), DNA onbekend (NCRV), 40 dagen zonder seks (EO).

Audionabewerking documentaires (TV, online, bioscoop 5.1 surround)

Bij documentaires is het extra belangrijk dat je goed kan verstaan wat er gezegd wordt, zodat de inhoud goed overkomt. Het is belangrijk om een perfecte balans te vinden tussen de emotionele laag in een verhaal en het technisch verbeteren van het geluid. Een documentaire die me erg geraakt heeft is “Closer to Maarten” van Raymond Grimbergen (winnaar Scenecs Dutch Golden Stone-Award Beste Documentaire 2017) en Indisch Zwijgen van Sven Peetoom en Juliette Dominicus, die een bioscoop release had met distributie door Amstelfilm.

Sounddesign

Bij video/film opnames is er meestal geluid ter plaatse. Helaas is dat niet altijd bruikbaar, of het is er gewoonweg niet, zoals bij animaties en motion graphics design. Dan is sounddesign aangevuld met foley de oplossing. Maar ook bij fictie is sounddesign altijd nodig. Sounddesign helpt het verhaal vertellen. George Lucas heeft gezegd dat geluid (sounddesign) 50% van de bioscoopervaring is. En dat is niet de minste om dat te zeggen.

Fictie (TV, online, bioscoop 5.1 surround)

Bij een film mix is dialoog de basis. Daaromheen wordt een geluidsbeeld gecreëerd dat het visuele verhaal versterkt en waar mogelijk een extra verhaal laag toevoegt. Er wordt altijd gebruik gemaakt van sounddesign, eventueel met foley.

Corporate films/ brand movies

In deze tijd van video marketing is het lastig om nog op te vallen. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om gebruik te maken van beeld om hun boodschap te verspreiden. Met een kwalitatief hoogwaardige bedrijfsfilm maak je het verschil en met goede audio heeft je film nog meer impact.

Commercials

Het blijft altijd een uitdaging in hele korte tijd je boodschap over te brengen. Een pakkende stem is dan erg belangrijk, met de juiste mix van achtergrond geluiden en muziek waardoor de boodschap optimaal overkomt. Bijna 2000 radio en TV-commercials heb ik geproduceerd voor o.a. Universal Music, Oxfam Novib, DS Automobiles, Klassiek.nl, Canal+, Giro555 en DutchFilmWorks.

Stemopnames

Bij Faboem hebben we een heel mooi klinkende vocal-booth en zelfs de mogelijkheid om 2 stemmen gescheiden op te nemen met een 2e kleine opnameruimte. Ideaal voor gesprekken tussen 2 acteurs, of voor bijvoorbeeld een podcastopstelling, waarbij er achteraf nog gemonteerd moet kunnen worden.

Zelfstandig opnemen

De ruime vocal-booth is ook los te huren om zelfstandig, zonder geluidstechnicus, op te nemen. Ideaal voor voice-overs die zelf weten hoe ze een commentaarstem moeten opnemen. Of als je gewoon je eigen stem wilt opnemen voor bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen voor je coachingspraktijk. Je kunt dan gebruik maken van de perfect uitgebalanceerde droge akoestiek, waardoor de high-end micofoons en pre-amps nog beter klinken. Akoestiek is een groot deel van je geluid en wordt vaak onderschat.

Uiteraard kan er ook met engineer achter de knoppen worden opgenomen voor het beste resultaat en stemregie.